Faglige metoder
Vores pædagogiske vikarer arbejder metodisk ud fra følgende tryghedsgivende, sikkerhedsmæssige og pædagogiske tilgange i forbindelse med konflikter:
Tillidsskabende relationer: I arbejdet med både borgere og patienter søger den pædagogiske vikar at skabe tillid, der både er dynamisk udviklende og skaber gode relationer i modsætning til mistillid, der er med til at skabe kaos og stilstand. Derfor er den tillidsskabende relation helt central i den gode håndtering af konflikter.
Kendskab: For at kunne løse en konflikt, er det nødvendigt for den pædagogiske vikar at opnå et kendskab til konflikten og forstå, hvorfor den er opstået.
Forståelse: Derudover arbejder den pædagogiske pædagog mod at få en god forståelse af, hvad konflikten gør ved alle de involverede parter.
Det kommunikative: Den pædagogiske pædagog er uddannet i at bruge konfliktnedtrappende samtaleteknikker, der er designet til at forebygge, nedtrappe eller stoppe konfliktsituationer på en konstruktiv måde.
Nænsom nødværge: Kun i absolut akutte situationer vælger den pædagogiske vikar at benytte nænsom nødværge for at varetage egen eller andres sikkerhed i forbindelse med en konflikt.
VORES PÆDAGOGISKE VIKARER ARBEJDER UD FRA METODER OG PRINCIPPER FRA:
Afstemt pædagogik: Afstemt pædagogik handler om, at pædagogen er i stand til at identificere tegnene, der leder op mod udfordrende adfærd hos borgeren. Derudover skal pædagogen have en plan klar for, hvordan de griber situationen an i forbindelse med negativ adfærd (f.eks. udadreagerende, selvskadende adfærd) samt en plan for, hvad der skal gøres i forlængelse af hændelsen.
Low Arousal: Low arousal giver pædagogen værdifulde kompetencer til at støtte borgeren i at ændre en udfordrende adfærd. Det opnås ved at mindske de konfronterende situationer og opnå en lav grad af modstand hos borgeren.
Deeskalering: Der kan opstår situationer, hvor patienter eller borgere bliver ophidsede, vrede eller kede af det, hvor de med stor sandsynlighed bliver voldelige eller selvskader. Her er deeskalering en proces, der med stor effekt kan bruges til at tale med dem og hjælpe med at falde til ro igen.
Neuropædagogik: Vores pædagogiske vikarer er uddannede i at kunne udvælge og anvende de metoder, der bedst fremmer udviklingen og trivslen hos patienten eller borgeren - både børn, unge og voksne. Det kan de blandt andet gøre på baggrund af en dyb forståelse for borgerens eller patientens behov for neuropædagogiske indsatser.