En tilgang, der skaber tryghed og forståelse

Når man arbejder med mennesker med kognitive udfordringer, psykiske lidelser eller udviklingsforstyrrelser, er det ikke altid nok at følge en pædagogisk plan. For at kunne støtte og forstå borgeren bedst muligt, må man også forstå, hvordan hjernen fungerer – og hvordan hjernens funktioner påvirker adfærd, følelser og reaktioner. Det er netop her, neuropædagogik kommer ind i billedet.


Hos Trygt Miljø arbejder vi med en neuropædagogisk tilgang, fordi det skaber bedre relationer, færre konflikter og mere tryghed – både for borgere og personale.


Hvad er neuropædagogik?

Neuropædagogik er en faglig tilgang, hvor man kobler viden om hjernens funktioner med pædagogiske metoder. Det handler om at forstå, hvordan neurologiske forhold – fx hjerneskade, udviklingsforstyrrelse eller demens – påvirker borgerens evne til at forstå, kommunikere og reagere. Med den forståelse kan man tilpasse indsatsen og omgivelserne, så borgeren oplever mere ro og overskud i hverdagen.


Neuropædagogik handler med andre ord ikke om at “fikse” adfærden – men om at forstå årsagerne bag og støtte borgeren på en meningsfuld måde.

Hvad er neuropædagogik?

Læring, relationer og adfærd: Grundpiller i neuropædagogik

Neuropædagogik bygger på en forståelse af, at menneskers adfærd altid skal ses i konteksten af deres mulighed for læring og kvaliteten af deres relationer. Derfor arbejder man ofte med de tre grundpiller, der gensidigt påvirker hinanden: læring, relationer og adfærd.


1. Læring

Læring handler ikke kun om skolefag – men om, hvordan mennesker tilegner sig nye færdigheder, forståelser og strategier til at mestre livet. For borgere med udviklingsforstyrrelser, hjerneskade eller psykisk sygdom kræver læring trygge og tilpassede rammer.


I neuropædagogisk arbejde betyder det fx:

  • at bruge gentagelser og visualiseringer
  • at arbejde med små, overskuelige skridt
  • at være opmærksom på kognitive barrierer som nedsat hukommelse eller koncentration.


I TrygtMiljø skaber vi læringsrum, hvor borgerne får mulighed for at udvikle sig – uden at blive overbelastet.




2. Relationer

Mennesker udvikler sig gennem relationer. Tryghed, forudsigelighed og respektfuld kontakt er afgørende for, at borgeren tør engagere sig og tage imod støtte.


Neuropædagogisk arbejde lægger vægt på:

  • relationens betydning som udviklingsrum
  • personalets rolle som tryg base
  • evnen til at være autentisk og tålmodig i kontakten.


Hos TrygtMiljø arbejder vi målrettet med at opbygge stabile relationer, hvor borgeren bliver mødt med forståelse og konsekvenspædagogik frem for sanktioner.


3. Adfærd

I neuropædagogisk forståelse ses adfærd som meningsbærende. Det betyder, at vi spørger: hvad er det, borgeren forsøger at fortælle med sin adfærd? I stedet for at "rette" eller "begrænse" adfærden, undersøger vi:

  • hvad der udløser adfærden (triggere),
  • hvad adfærden hjælper borgeren med (funktion),
  • hvordan vi kan ændre omgivelserne for at mindske stress og utryghed.


Denne tilgang er især central i arbejdet med borgere, der har udadreagerende adfærd. TrygtMiljøs personale er trænet i at analysere og forebygge konflikter gennem en forståelse for adfærdens bagvedliggende årsager.


Hvorfor er det vigtigt at vide noget om i arbejdet med borgere?

For mange af de borgere, Trygt Miljø arbejder med, kan hverdagens krav hurtigt blive overvældende. De kan have svært ved at forstå komplekse beskeder, håndtere nye situationer eller aflæse sociale signaler. Det kan føre til frustration, uro – og i nogle tilfælde udadreagerende adfærd.


Her er en neuropædagogisk tilgang afgørende, fordi den:

  • Forebygger konflikter og misforståelser
  • Øger borgerens trivsel og tryghed
  • Styrker relationen mellem personale og borger
  • Giver medarbejderen redskaber til at handle professionelt og med ro
Afstemt pædagogik TrygtMiljø

Hvordan arbejder Trygt Miljø med neuropædagogik?

Vores medarbejdere bruger neuropædagogikken i mødet med både børn og unge, ældre med demens, borgere med psykisk sygdom og personer med hjerneskade eller udviklingsforstyrrelser. Det betyder bl.a., at vi:


  • Tilpasser sprog og kommunikation til borgerens kognitive niveau
  • Skaber struktur og forudsigelighed i hverdagen
  • Arbejder bevidst med sanseintegration og stimuli
  • Er opmærksomme på borgerens behov for pauser og overskuelighed
  • Reflekterer fagligt over borgerens reaktioner i stedet for at sanktionere dem


Det handler ikke om én metode, men om en grundlæggende tilgang, som gennemsyrer hele arbejdet.

Eksempler fra hverdagen: Hvor kommer neuropædagogikken i spil?

Hos demente: Vi skaber ro gennem kendte rutiner, visuelle støtter og et trygt sprog, der ikke overbelaster borgerens korttidshukommelse.

I psykiatrien: Vi er opmærksomme på, hvordan stress, traumer og kognitive vanskeligheder spiller ind i borgerens reaktioner – og hvordan vi bedst deeskalerer med ro og forståelse.

bosteder: Vi læser adfærd som kommunikation og tilpasser vores tilgang, så borgeren føler sig mødt og respekteret – ikke presset eller irettesat.

Hos børn og unge (fx med autismespektrumforstyrrelser): Vi arbejder med tydelige strukturer og sansemæssige hensyn, der forebygger overstimulation og nedsmeltninger.



Tryghed - også for personalet

Når medarbejdere har en neuropædagogisk forståelse, står de stærkere i arbejdet med komplekse borgere. De reagerer med ro frem for modstand – og skaber rammer, hvor både borgere og kolleger trives bedre. Det giver et tryggere arbejdsmiljø og færre konflikter i hverdagen. Læs mere her: 10 fordele ved at bruge et tryghedsskabende vikarbureau


Kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer.


Ring på 71749797


Et specialiseret vikarbureau, der er fagligt funderet

Hos TrygtMiljø er neuropædagogikken ikke et smart buzzword – det er en vigtig del af vores faglige fundament. Vores medarbejdere bliver undervist i de samme principper og metoder, som anvendes på kommunale og regionale bosteder og institutioner – bl.a. gennem samarbejde med Henrik Møller og Institut for Konflikthåndtering.


Vi kombinerer pædagogik, pleje og tryghed i én løsning, og det gør os i stand til at håndtere komplekse borgere med høj faglighed og menneskelig indsigt.

Har I brug for fagligt stærkt personale med neuropædagogisk tilgang?

Hos TrygtMiljø er vi specialister i tryghedsskabende arbejde med demente, børn og unge, personer med handicap, beboere på plejehjem og borgere i psykiatrien. Vi er sat i verden for at sikre trygheden hos såvel borgere, pårørende og personale, og vores medarbejdere har den faglige ballast til at møde komplekse borgere med forståelse og struktur. 


Skal vi hjælpe jer med at skabe en tryg hverdag?


Ræk ud til os for at høre om de forskellige løsninger, vi tilbyder.

Faglig støtte - når opgaven kræver noget ekstra

Hos TrygtMiljø står vi klar til at bistå med både akutte og længerevarende opgaver, hvor der er brug for personale med særlig viden og pædagogisk indsigt.


Vores medarbejdere er specialister i at arbejde med borgere, hvor der er behov for målrettet støtte, tryghed og en forståelse for komplekse udfordringer som fx udadreagerende adfærd.


Med afsæt i neuropædagogiske principper og en stærk faglig tilgang kan vi medvirke til at skabe struktur, ro og relationelle rammer – også når situationen spidser til.


Står du med en opgave, hvor neuropædagogik og tryghed er afgørende? Så er vi klar til at hjælpe. Kontakt os for en uforpligtende dialog.


Ring på 71749797


neuropædagogisk tilgang til tryghedsskabende arbejde